به گزارش سینماپرس، مجید محمودی، تهیهکننده مسابقه «نما به نما» اولین برنامه زنده در شبکه آیفیلم است. او از سال ۷۶ تا ۸۴ در سمت مدیرتولید برنامههای «تهران بیست» و «پخش پنج» در شبکه پنج و جام جم فعالیت کرده است. به قول خودش از اولین مسابقه تلفنی که از تلویزیون پخش شده، به نوعی در اغلب آنها حضور داشته است. محمودی تهیهکنندگی مسابقه تلفنی «ردپا» در سال ۸۶ را نیز در کارنامه کاری خود دارد. حالا نیز اولین تجربه همکاریاش با آیفیلم را با تهیهکنندگی مسابقه تلفنی «نما به نما» آغاز کرده است. مسابقهای که بهجهت محتوای جذاب و هیجان، مخاطبان زیادی را به سمت خودش متوجه کرده است. به همین جهت با مجید محمودی درباره جزئیات این مسابقه و چگونگی شکل گرفتن آن به گفتوگو نشستهایم.
از نحوه آغاز همکاریتان با آیفیلم برایمان بگویید.
پیش از این با شبکه آیفیلم همکاری نداشتم. متوجه شدم که مسابقهای در شبکه در حال پخش است و گویا مدیران شبکه، از تهیهکنندگان مختلف برای مسابقهای با رویکردی جدید، طرح خواستهاند. من هم طرحم را ارائه دادم و در ادامه به ما خبر دادند که طرح شما مورد قبول واقع شده است و اینگونه شد که ساخت برنامه را آغاز کردیم.
چطور شد که عنوان «نما به نما» برای مسابقه انتخاب شد؟
«نما به نما» نام یک کتاب ۲ جلدی است که در بحث سینما و تلویزیون و کارگردانی مرجع است. به سبب نزدیکی موضوع آن به محتوای مسابقه، این نام برای عنوان مسابقه انتخاب شد. این مسابقه به گونهای است که از شرکتکنندگان، درباره نام، جزئیات و عوامل سازنده فیلمو سریالهای ایرانی، ایرانشناسی و اطلاعات عمومی سؤال میشود.
چطور به گرافیک برنامه رسیدید؟
آقای سعادت، سازنده گرافیک این برنامه را سالهاست که میشناسم. طراحی و ساخت گرافیک تعداد زیادی از مسابقات تلفنی را ایشان انجام دادهاند؛ مثل ردپا، گوی و میدان، پله هشتم و مسابقات مطرح دیگر. طرح اولیه و نحوه ورود به مسابقه و غیره را با او در میان گذاشتم. سعی کردیم بازی هایی طراحی کنیم که با این تأخیر چند ثانیهای که بینندگان میبینند، همخوانی داشته باشد. مثلاً ما میخواستیم با توجه به حالوهوای شبکه آیفیلم و حضور سعید شیخزاده (که دوبلور توانمندی است) به عنوان یکی از مجریان، دوبله هم در مسابقات قرار بدهیم؛ اما تأخیر زمانی ۸ تا ۱۲ ثانیهای این اجازه را به ما نداد. شایان رنجبر هم برای یکدست شدن المانها و گرافیک برنامه مدتی به ما کمک کردند. ممکن است در ادامه، برای پیشگیری از تکراری شدن بازیها، بازیهای جدیدی اضافه کنیم.
مدت محدودی هم تهیهکنندگی «مسابقه ۳۰۰ ثانیه» را برعهده گرفتید. این تجربه در مسابقه «نما به نما» چه تأثیری داشت؟
آیفیلم از نظر فنی و استودیو به مراتب بهتر از سیما است و همکاری دو ماههام در مسابقه «۳۰۰ ثانیه» کمک بزرگی به من کرد که برای این مسابقه با تجربه بیشتری کار را آغاز کنم.
نحوه شرکت در مسابقه چگونه و جایزهها به چه نحوی است؟
با شرکت در مسابقه و پاسخ به سؤالات، امتیازی برای شرکتکننده ثبت میشود. بالا بردن سقف امتیاز به این خاطر است که با هر ۱۰ امتیاز، یک شانس برای حضور در قرعه کشی، اضافه میشود به صورت میانگین در هر نوبت از برنامه ۲ شرکتکننده شرکت میکنند و در مجموع ۴ نفر در روز میتوانند در مسابقه شرکت کنند ... اگر شرکت کننده ای موفق به کسب سقف جایزه نشود، مابقی جایزه اش به شرکتکننده تلفنی میرسد که نتوانسته در مسابقه تلویزیونی شرکت کند. قرعه کشی برای این افراد هم آخر همان روز انجام می شود و در مسابقه فردا شمارهها اعلام میگردد. به ازای هر شرکتکننده تلویزیونی، یک شرکت کننده تلفنی هم جایزه دریافت میکند. اگر شرکتکنندهای سقف جایزه را هم کامل دریافت کند، یک جایزه جایگزین برای شرکت کننده تلفنی در نظر گرفته میشود.
مجریان مسابقه «نمابه نما» در چه نوبتی از پخش برنامه حضور دارند؟
خانم نجمه جودکی در ســاعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۰۰ و سعید شیخزاده در ســاعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۰۰ و حسین رفیعی در روزهای شنبه ساعت ۱۴:۳۰ و سه شنبه ۱۷:۳۰ اجرا میکنند.
با توجه به حجم زیاد تماسهایی که با این مسابقه گرفته میشود، بهنظر میرسد مخاطبان خاص و بعضاً حرفهای خودش را پیدا کرده است. چه عواملی در جذابیت مسابقه دخیل هستند؟
برای شــرکت در «نما به نما» ازنقاط مختلف کشور حتی جاهایی که اسمش برایمان ناآشناســت، با ما تماس گرفته میشودو مخاطبان با شــور و علاقه زیادی آمادگی خود را اعلام میکنند، که این برایم جالب است. در طول مسابقه مانیتورهایی در مقابل شرکتکننده قرار میگیرد که یک رمز را در خود دارد، با روشن شدن هر کدام از مانیتورها در پی پاسخ به سؤالات یا انجام صحیح بازیها، یکی از حروف رمز آشکار می شود. اغلب رمزها اسم سریال و فیلم سینمایی است. بعضی از مخاطبان ما آنقدر حرفهای هستند که با روشن شدن سه حرف، رمز را حدس زده اند. محتوای مسابقه، گرافیک آن و جایزههای خوبش عواملی هستند که جذابیت این مسابقه را افزون کردهاند.
مسابقه «نما به نما» تا کی ادامه پیدا میکند؟
فعلاً قرار بر این است که تا ۲۲ بهمن مسابقه را ادامه بدهیم و اگر به مشکلی برنخوریم تا آخر سال برنامه را پیش میبریم.
*تسنیم
نظرات